Kindertekeningen

 

Als christelijke kindercoach uit Zoetermeer gebruik ik soms ook kindertekeningen. Tekeningen geven een kijkje in wat er van binnen leeft bij een kind. Ze laten je dingen zien, die een kind met woorden niet altijd kan, mag of wil vertellen.
Iedere tekening zegt iets over de persoonlijkheid van een kind, zijn gedrag, wat hem bezighoudt en zoveel meer.
Soms kun je een kind beter begrijpen door de tekeningen die het maakt. Ze geven handvatten om inzicht te krijgen in gedrag en antwoorden op vragen die er kunnen zijn.
Wanneer je begrijpt wat een kind vertelt met zijn tekening, kun je het kind ook beter helpen. Het stelt je in staat een kind écht te zien, wat er speelt. Hoe waardevol is dat.

Volwassenen praten als er iets is. Kinderen tekenen en spelen liever. Het is de taal, die zij van nature 'spreken', ruim voor de gesproken taal. Kinderen leven vanuit hun gevoel. Pas later worden zij de gesproken taal machtig, die meer vanuit de cognitie ontstaat.

Waarom kinderen niet altijd kunnen praten?

Kinderen kunnen niet altijd praten over wat hen van binnen bezighoudt. Bijvoorbeeld omdat ze te jong zijn, de juiste woorden nog niet kennen of geen woorden kunnen geven aan hun gevoel of daar zich (nog) niet bewust van zijn. Denk ook aan kinderen met spraak- en taalproblemen, ziek of overprikkelt zijn, maar het kan ook gewoon zijn, omdat ze geen zin hebben om te praten. Niet willen praten vanuit loyaliteitsgevoel naar ouders of iemand anders, kan ook. Kortom er kunnen heel veel redenen zijn. Het gebruik van kindertekeningen, kan meer duidelijkheid geven over wat een kind bezig houd, op het moment dat de tekening wordt gemaakt. Een tekening is altijd een moment opname. Het kind tekent hoe het zich op dat moment voelt. 

Ook veel pubers hebben niet altijd zin om te vertellen hoe ze zich voelen. Tekenen is dan toegankelijker. En ook pubers kunnen via tekeningen vertellen wat er op dat moment speelt. Daarom gebruik ik ook tekeningen van pubers bij mijn coaching.

In tekeningen geven kinderen uiting aan hun emoties, ervaringen en hun zelfbeeld. Het stelt ze in staat dingen te verwerken en een plek te geven of te oefenen met nieuwe situaties.
Kortom door de tekeningen, kun je een kind beter begrijpen en daardoor beter helpen in dat wat nodig is.

Het analyseren van een tekening vraagt aandacht en respect, dit is niet iets wat ik zo even doe. Ik neem daar de tijd en de rust voor, om goed alle aspecten langs te gaan, die ik toepas om te bekijken wat het kind wil zeggen.

Een verhaal uit de praktijk...

Zo had ik een keer een jongentje dat zichzelf tekende. Hij tekende hoe hij zou willen zijn. Hij tekende een jongentje met de naam Tijn, die heel sterk was. Nu zat er ook in zijn klas een jongetje die Tijn heette en heel sterk was. Sterk zijn was dus belangrijk voor hem, omdat je, jezelf kon verdedigen tegen jongens, die je op de grond gooien. We zijn toen samen gaan kijken, wat maakt jou sterk? We hebben dit geoefend en uitgeprobeerd. We hebben gevoeld, gespeeld en ervaren wat sterk maakt en hoe je voor jezelf opkomt Door al deze ervaringen leerde hij sterk te zijn. Dit gaf hem genoeg zelfvertrouwen, om voor zichzelf op te komen.